Ogólny Prowadzenie

Dobre praktyki gracza RPG

Cześć Saloonowicze, dziś przedstawiam mój mały zbiór (wyuczonych przez lata RPGowania, ale także liczne warsztaty impro i udzielanie się w wielu projektach teatralnych) zupełnie subiektywnych praktyk i zasad, których się trzymam odgrywając moje postaci. Spisałam go dawno temu, kiedy chłonęłam jak gąbka wskazówki, roleplayowy know-how i feedback. Niedawno go znalazłam i pomyślałam, że może się nim podzielę.
Wiem, że dla wielu z Was to absolutne podstawy podstaw, ale często jestem pytana o to, czym się kieruję przy graniu moimi postaciami i przy okazji dobrze będzie mieć gdzieś w jednym miejscu taki zbiór.

1) Etykieta, szacunek

– czasem ludzie pewnych rzeczy nie wiedzą, uświadamiaj, zanim zaczniesz krytykować;
– nie oszukuj, np. w rzutach (wtf, who does that?! XD);
– dyskusje na temat gry (np. odnośnie zasad) czasem lepiej zostaw na po sesji, ale…
– zamiast „malkontencić” w trakcie gry (nawet jak coś się sypie), dawaj feedback już w trakcie przerw, jeśli jest to coś istotnie wpływającego na obecną rozgrywkę;

2) Zaangażowanie

– zrób interesującą postać, ale przede wszystkim taką, którą będziesz chciał grać (z zaangażowaniem i przyjemnością);
– twoja postać jest tym, co robisz podczas sesji, a nie tym, co znajduje się w twojej głowie. Działaj, deklaruj, reaguj na sytuacje;
– twoja postać jest częścią przygody, częścią świata. Staraj się doprowadzać do rozbudowania wątku bądź poruszenia akcji do przodu. Czasami nawet kosztem zrobienia czegoś, czego „moja postać by nigdy nie zrobiła”. Niech Twoja postać będzie motorem a nie ograniczeniem;
– ogarnij mechanikę, znaj mechaniczne możliwości swojej postaci (np. czary, ruchy);
– pomagaj innym graczom, np. z mechaniką ORAZ daj sobie pomóc (podpytaj w razie potrzeby zamiast po cichu unikać części mechaniki, której nie rozumiesz);

3) Współpracuj z MG

– nie graj tak, żeby wygrać za WSZELKĄ CENĘ;
– utrzymanie klimatu, wyczucie chwili;
– nie blokuj akcji, nie marnuj czasu, np. deklarowaniem akcji, które nic nie wnoszą do gry, choć wydają się realne. W momentach „zastoju” bierz pod uwagę pomysły innych graczy, podłapuj to, co mówi MG
– wykorzystuj okazje od MG lub stwarzaj własne na popychanie wątków swojej postaci;
– zrozum swoją postać, np. poprzez „wywiad z postacią” lub jakąś scenkę z MG (na zasadzie ćwiczenia reżysera z aktorem w celu lepszego wyczucia postaci);

4) Bądź fanem postaci innych graczy

– pomóż im w stworzeniu fajnej postaci i w graniu fajną postacią, np. reaguj na ich działania, zachęcaj „to ryzykowne, ale mega ciekawe, więc warto spróbować tak to zagrać”;
– graj tak, aby pomagać innym graczom wypaść jeszcze lepiej, np. dołączając do ich dyskusji, odpowiadając na ich zaczepki, eskalując akcję w zamierzonym kierunku, bądź po prostu pomagając w realizacji celów;
– pomagaj budować wątki postaci innych graczy, np. pomiędzy akcją/walką/pościgami spytaj o nie na zasadzie small talku dwóch bohaterów;
– prezentuj swoją postać poprzez interakcję z wątkami postaci innych graczy;
– nakręcanie gry i siebie nawzajem, np. poprzez rozmawianie o postaciach graczy w czasie przerwy, między sesjami

A Wy? Macie swój „dekalog”? Albo dodalibyście coś do mojego?

Tekst napisany przez Kicaja

Możesz również polubić…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *